CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 7, 2009

Tugasan 1 :Ulasan Buku

Penerangan mengenai teknik pengumpulan data dan teknik menganalisis yang dicadangkan dalam buku ini ialah;-


1. Meminta pendapat individu yang terlibat dalam kajian yang dijalankan.
- Ini merupakan data yang dihasilkan kerana ia berdasarkan maklum balas dan pendapat individu yang terlibat dalam kajian yang dijalankan.Pendapat-pendapat individu kemudian dikumpulkan bagi menjadi rujukan kepada pengkaji untuk menilai.

2. Melakukan pemerhatian.
- Pemerhatian dilakukan ketika interaksi berlaku contohnya antara pelajar dengan pelajar,pelajar dengan guru dan sebagainya. Melalui pemerhatian yang dilakukan pengkaji akan mendokumenkan pemerhatian tersebut. Ketika melakukan pemerhatian pengkaji akan memantau dan memerhati penyelesaian yang digunakan. Boleh dilakukan secara formal atau tidak formal.

3. Menggunakan borang kajiselidik.
- Dengan memberikan peserta dengan borang kaji selidik,pengkaji dapat mengumpulkan maklum balas dan pendapat dari lebih banyak peserta. Ini juga dikenali sebagai data yang sebenar kerana terhasil daripada pendapat dan idea dari para peserta berkenaan kajian yang dijalankan.

4. Temuramah
- Merupakan teknik pengumpulan data yang tidak berstruktur dan bergantung kepada apa yang dikatakan oleh orang yang ditemuramah.

5. Mesyuarat
-Melalui mesyuarat data dapat diperolehi daripada sesetengah peserta di mana ketika ini mereka boleh menyuarakan pendapat,cadangan dan sebagainya dan data ini didokumenkan sebagai minit mesyuarat.

Setelah melakukan pengumpulan data pengkaji akan mendiognostik/menganalisis data-data yang ada . Berdasarkan respon yang diberikan pengkaji akan menemui kelemahan-kelemahan yang perlu dibaiki. Daripada kelemahan ini,pengkaji akan cuba mencari jalan penyelesaian bagi penambahbaikan kajian tindakan yang seterusnya.


Kaedah pelaporan yang dicadangkan:-
1. Penyediaan laporan
2. Memo
3. Minit mesyuarat.

0 comments: