JURNAL 1
Tajuk:The impact of Learning Style on Interactivity in Asynchoronous e-Learning by Katica Roy
Permasalahan kajian
Melihat keberkesanan cara pembelajaran interaksi yang berkesan terhadap pelajar dan keperluan pembelajaran secara e-learning secara interaktif.
Pengkaji menumpukan kepada penyampaian maklumat dan bertanya kepada pelajar apa yang boleh dilakukan dengan maklumat yang diberikan secara intraktif untuk melihat kemampuan pelajar. Pengkaji juga mencabar pelajar dengan memberikan mereka kajian kes dan 3 soalan kajian kes untuk dimelihat keberkesanan tersebut.
JURNAL 2
Tajuk: Participatory Action Research: Creating an effective prevention curriculum for adoloscentsin the Southwestern US by M.N. Gosin, P.A. Dustman, A.E. Drapeau & M.L. Harthun.
Permasalahan kajian
Kajian ini tentang bagaimana komponen kaedah PAR digunakan untuk mereka satu kurikulum Drug Resistance Strategies (DRS) untuk pelbagai populasi remaja di US.
JURNAL 3
Tajuk: Using Action Research to develop Preservice Teachers Confidence,knowledge and beliefs about technologyby Mary Lundeberg
Permasalahan kajian
Dalam menetapkan harapan tinggi untuk prestasi pelajar, penyelidik membuat hipotesis bahawa menyepadukan reka bentuk dan teknologi dengan puisi mungkin akan meningkatkan prestasi pelajar dalam menulis puisi, sementara dalam masa yang sama menyediakan konteks di mana amalan reka bentuk kejuruteraan. Selanjutnya, penyelidik ingin tahu bagaimana pelajar yang terlibat dalam unit puisi akan memanfaatkan pengalaman bagi memenuhi keperluan reka bentuk projek .
JURNAL 4
Tajuk : Action Research in Language Teacher Education by Christine Thorne & Wang Qiang
Permasalahan kajian
Kajian ini tentang penerapan dan pembangunan projek asas kajian tindakan untuk program Sino-British MA dalam program Inggeris di Universiti Normal BeijinG.
JURNAL 5
Tajuk: Who is Conducting Teacher Research? byDebbie L.Hahs-Vaughn, (Uni. Of Central Florida)
Permasalah kajian
Pengkaji dalam jurnal ini mebuat kajian tindakan untuk mengkaji faktor yang mendorong guru terlibat dalam penyelidikan/kajian tindakan.
Terdapat 3 model yang ditunjukan dalam kajian tersebit, iaitu:· Model 1 - Melihat hubungan antara perwatakan guru dan penyelidikan kolaborasi· Model 2 - Kesan pesekitaran sekolah terhadap perwatakan guru untuk model 1 Model 3 - Melihat penyertaan dari golongan jabatan professional dan bagaimana faktor ini memberi kesan yang besar terhadap penyertaan guru dalam membuat penyelidikan.
Hasil daripada kajian tindakan yang dibuat, pengkaji mendapati guru hari ini perlu lebih dari sekadar pemberi maklumat untuk keberkesanan dalam mengawal pelajar. Guru perlu memastikan apa yang diajar membawa kesan positif terhadap pelajar.Kelebihan mengajar di sekolah persendirian , mengajar di kawasan Bandar, dan mendapat sokongan dari pihak sekolah meningkatkan penglibatan guru dalam bidang penyelidikan.
JURNAL 6
Tajuk : Teacher research: Challenging Our Assumptions. by Lori I. Robins, Gisela Villagomez, Derek Dockter, Elizabeth Christopher,Christine Ortiz, Cynthia Passmore, and Martin H. Smith
Permasalah kajian
Menguji pemahaman pelajar kelas kimia di sekolah tinggi tentang hukum gas. (mereka gagal menguasai pengajaran tersebut/terhad). Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Tinggi, California
Data yang diperolehi dan dikumpulkan melalui pertanyaan berhubung dengan pemahaman mereka tentang hukum-hukum gas, tinjiauan ketika pelajar menjalankan eksperimen dan ketika ujian berlangsung. Hasil-hasil daripada eksperimen dikumpulkan di akhir kajian.Data dianalisis secara kuantitatif. Hasil daripada kajian tersebut, pengkaji mendapati faktor utama pelajar-pelajar kurang memahami hukum gas dalam pengajaran adalah disebabkan oleh mereka lemah dalam penguasaan algebra yang memperlihatkan pemahaman hukum gas.
Journal 7
Tajuk: Seventh-grade Students' Understanding of Chemical Reactions: Reflections from an Action Research Interview Study by Ingo Eilks, Jens Moellering dan Nicos Valanides
Permasalahan kajian
Kajian ini membincangkan mengenai pelajar gred 7 memberi penjelasan tentang peleburan dan pembakaran dan juga mengenalpasti pemahaman mereka tentang perbezaan antara perubahan fizikal dan kimia. Strategi pengajaran awalnya dinegosiasikan dalam suatu kumpulan kajian tindakan dan strategi ini kemudian digunakan dalam mengajar pelajar gred tujuh. Pengajaran diterapkan dengan pendekatan gagasan bahawa pertukaran zarah diskrit boleh digunakan untuk membezakan reaksi kimia daripada perubahan fizikal sederhana. Data dikumpul oleh suatu kumpulan guru yang menjalankan kajian tindakan yang melakukan wawancara dengan ayah pelajar daripada kelas kimia yang berbeza. Wawancara ditranskripsi, kemudian dianalisis dan dinilai kerjasama dengan para penyelidik dari universiti. Kesalahan utama dan konsep-konsep alternatif yang telah dikenalpasti dibincangkan. Selanjutnya, beberapa implikasi untuk membangunkan strategi pengajaran yang tepat dan bahan kurikulum juga diringkaskan.
Journal 8
Tajuk: Engineering a Poem: An Action Research Study by Janice Koch and Brooke Feingold
Permasalahan kajian
Dalam menetapkan harapan tinggi untuk prestasi pelajar, penyelidik membuat hipotesis bahawa menyepadukan reka bentuk dan teknologi dengan puisi mungkin akan meningkatkan prestasi pelajar dalam menulis puisi, sementara dalam masa yang sama menyediakan konteks di mana amalan reka bentuk kejuruteraan. Selanjutnya, penyelidik ingin tahu bagaimana pelajar yang terlibat dalam unit puisi akan memanfaatkan pengalaman bagi memenuhi keperluan reka bentuk projek .
0 comments:
Post a Comment